Motivasyon
Yorum Yapın

Süt Gerçekleri

fotoğraf 3

Bu hafta çok ama çok faydalı bir kahvaltıya katıldım. Fikir Annesi’inin düzenlediği Sütlü Kahvaltılar’da hep merak ettiğim ama bir türlü tatminkar cevap alamadığım soruları Diyetisyen Selahattin Dönmez yanıtladı. Süt efsanelerini çürüttü, #sütgerçekleri ni anlattı bize.

IMG_9568

Öğrendiklerimi burada paylaşacağım ama siz daha çok bilgi almak isterseniz internette Prof. Dr. Tanju Besler imzalı sütle ilgili makalelere ulaşabilirsiniz ki merak ettiğimiz çoğu sorunun cevabını böylece bulabilirsiniz.

Screen Shot 2015-12-10 at 4.33.08 PM.png

Herkes istediğine inanmakta ve inandığını uygulamakta serbest ama ben bu konuda inanacak adamı buldum diye düşünüyorum. O inandığım adam Selahattin Dönmez.

Anlattıklarını anladığım kadarıyla inandığım şekliyle size aktarıyorum şimdi.

Önce, benim spor tutkunu takipçilerime şunu söyleyeyim; evet sütünüzü spor yaptıktan sonra içmek daha iyi. Ama spor yapıyorum diye çılgınca süt miktarını artırmaya da gerek yok. Günde yaptığınız fiziksel aktivite yoğun tempoda 90 dakikayı geçmiyorsa günlük süt ya da yumurta gibi protein alımınızı artırmanıza gerek yok.

Screen Shot 2015-12-10 at 4.35.07 PM

Bunu söyledikten sonra gelelim süt konusunda en çok merak edilenlere.

  1. Kapıma gelen günlük süt mü UHT ya da pastörize edilmiş süt mü? Hayvanı tanımıyorsanız kesinlikle marketten aldığımız sütler çok daha hijyenik.  Hayvanı tanıyorsanız; yani hayvan kaliteli ise, hijyeni iyiyse, bir takım sertifikaları varsa, sütü sağan kişi ve süt sağılan ortam sterilse evet kapınıza gelen sütü de alabilirsiniz. Ha tanımıyorsanız doğru markete! Kapalı pakette satılan sütü alışveriş sepetine atmaya.
  2. Açık sütler riskli! Aslında memeden çıkana kadar süt süper hijyenik ama memeden çıktıktan sonra havadan, sütün sağıldığı kabın ve sütü sağan kişinin yetersiz hijyenik şartlarından dolayı kirlenebiliyor. Canınız ister mi hala?
  3. E kapıma gelen sütü kaynatıyorum! Ne kadar kaynatıyorsunuz peki? Derece ile takip ediyor musunuz sıcaklığını? Bunları soruyorum çünkü evde kaynayan süt 20 dakika kaynarsa içindeki kalsiyumun vücut tarafından kullanılabilirliği epey azalıyormuş. Bu yüzden endüstriyel ısıl işlem önemli! Evde kaynatacaksanız da 95-100 derecede 15 dakika kadar kaynatabilirsiniz. Ama yararlı vitamin ve minerallerin yok olacağını unutmayın.IMG_9752
  4. Sütü süt olarak içmeli!  Yok içemiyorsanız bir aroma katacaksınız artık. Meyve, çikolata rendesi vs. gibi. Eğer sütü kesinlikle içemeyen bir çocuk varsa karşımızda bunun önce sebebi araştırılmalı diyor Selahattin Dönmez. Ve son çare süt mümkün değilse evet kefir, yoğurt ya da ayranla ikame edebiliyoruz. Ama doğru ölçülerde. 1bardak süt 200 grama denk geliyor. Yoğurt ya da kefir ile ikame edecekseniz ölçü aynı ama ayran 320 gram sanıyorum.
  5. Uzun Ömürlü Sütte katkı maddesi var mı? Hayır! Süt bünyesine UHT yönteminde süt, 4-6 saniye gibi kısa bir sürede 135- 150 dereceye kadar ısıtılıp oda ısınında soğutuluyor. Böylece sütün besin değeri en üst seviyede korunuyor.
  6. Ne kadar süt içeceğiz? Anlattıklarını anladığım kadarıyla inandığım şekliyle size aktarıyorum şimdi. Okul öncesi çocuğun diyetinde süt ve türevlerinden günde 2-3 porsiyon bulundurulmalıdır. Ergenlik ve yetişkinliğe geçişte ise süt ve türevlerinden günde 2 porsiyon, menopoz döneminde kadınların 3 porsiyon, hamile annelerin 4 porsiyona kadar günlük beslenmelerinde mutlaka tüketilmesi gereken bu grup yaşlılıkta ise kemik yoğunluğunun kaybolmaması adına mutlaka içilmelidir. (Kaynak: Türkiye Sağlıklı Beslenme Araştırması)
  7. Yağsız süt mü yağlı süt mü? İkisi arasında ciddi bir kalori farkı olduğu için eğer günlük kalori alımınızı sınırlamaya çalışıyorsanız evet elbette yağsız süt içebilirsiniz. Aynen şekersiz çay içmek gibi.
  8. Soya sütü? Soya sütü soya fasulyesinden elde edilen bir süttür. Dolayısıyla gerçek süt değildir. Biri bitkisel diğeri hayvansaldır. Laktoz veya süt alerjisi olanlar için soya sütü tercih edilebiliyor. Soya sütünün besin değerleri inek sütüne yakın ancak inek sütüne göre düşüktür. Yeterli kalsiyum kaynağını sağlayamaz.
  9. Keçi sütü / inek sütü? İkisi arasında bazı temel besin değeri farklılıkları var. Örneğin içerdikleri yağ türleri, laktoz miktarları birbirinden farklı ama yakın değerler. Yani bir bardak içeceğimiz sütün keçi ya da inek olması besin değeri açısından çok da anormal farklar yaratmıyor. Ama bu konu sizin için önemliyse yazının başında bahsettiğim makaleleri okumalısınız.

Ve süt içmenin faydalarını merak edenlere özetleyelim;

  • Bağışıklığı kuvvetlendirir.
  • Kalp hastalıklarından korur.
  • Kemikleri güçlendirir.
  • Dişleri korur.
  • Enerji verir.
  • Gebelikte mineral kaybını önler.
  • Okuldaki başarıyı artırır.
  • Kilo kontrolü sağlar.
  • Cildi güzelleştirir.

O zaman şimdi günün hangi saati olursa olsun bir bardak süt içelim mi?

IMG_9565.JPG

Unutmayın, sağlıklı büyümek ve sağlıklı yaşlanmak için günden 2 bardak süt içmeliyiz.

Varsa başka sorularınız bu postun altına yazabilirsiniz. Elimden geldiğince cevaplamaya hazırım.

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s